حسین اکبری - نگاه بانک - negah bank
  • نوامبر 3, 2021

شرکت “نگاه بانک” پیش برنده ماموریت‌های بانکی هلدینگ فناوری نگاه است که با هدف ارتقا و ساماندهی زیرساخت‌های فني بانک کارآفرین و توسعه و طراحی خدمات و محصولات متمایز برای مشتریان فعلی و آینده بانک کارآفرین شکل گرفته است. تحول در حوزه فناوری‌های بانکی و اطلاعاتی در سطوح و لایه‌های مختلف از جمله سامانه بانكداري متمرکز (Core Banking)، سوئیچ کارت یا مرکز داده بانک، از مهمترین وظایف “نگاه بانک” است. ما برای آشنایی بیشتر با این شرکت تازه تاسیس با حسین اکبری، معاون بانکداری مدرن “نگاه بانک”، گفت‌وگو کرده‌ایم.

اکبری از سال 87 وارد حوزه بانکی و پرداخت شده است و سابقه کار در شرکت خدمات رایان اقتصادنوین را دارد. او که مقطع کارشناسی ارشد خود را در رشته نرم‌افزار گذرانده است، از مهرماه امسال فعالیتش را در هلدینگ فناوری نگاه آغاز کرده است.

 

چرایی تاسیس “نگاه بانک”

اکبری در ابتدا با اشاره به دلایل تاسیس “نگاه بانک” گفت: «ما نیروی کار و دانش‌فنی بسیار خوبی داریم و صرفا باید به‌گونه‌ای آنها را مدیریت کرد که بتوان از این مزیت‌ها به شکلی بهینه سود برد. درحال حاضر در شرکت‌های مشابه “نگاه بانک” برای ارائه خدمات بانکی ماژول‌هایی طراحی می‌شود و پس از چندسال از دل مجموعه آنها یک زیرساخت بیرون کشیده می‌شود و غالبا از ابتدا برنامه‌ای ‌برای ایجاد یک زیرساخت تعریف نشده است و به‌نظر دلیل آن نبود نقشه راه بلندمدت است. ما در “نگاه بانک” تلاش می‌کنیم تا مطابق با برنامه‌های بلندمدت، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات بانک کارآفرین را پی ریزی کنیم.‌»

او با اشاره به اهداف “نگاه بانک”، بیان کرد: «مسلماً پیشرفت بانک کارآفرین یکی از اهداف مهم این شرکت است. و ما برای رسیدن به این هدف در حال تدوین نقشه راهی حدودا ۵ساله هستیم تا مطابق با آن وظایف هر بخش نیز روشن شود. ایجاد چنین سندی باعث می‌شود به‌رغم شرایط اقتصادی مختلف و تغییرات مدیریتی اهداف را گم نکنیم و از این آسیب متداول که با روی کار آمدن مدیریت جدید تمامی استراتژی‌های سازمانی تغییر می‌کند در امان بمانیم. شرکت “نگاه بانک” می‌کوشد فارغ از سلیقه شخصی افراد، چشم‌انداز خود را تعریف کند».

 

راهکارها و محصولات هلدینگ فناوری نگاه

معاون بانکداری مدرن “نگاه بانک” در رابطه با راهکارها و محصولات این شرکت، توضیح داد: «تحول دیجیتال از جمله اهدافی است که آن را دنبال می‌کنیم. تمرکز ما بهبود و ارتقای جایگاه بانک کارآفرین در زمینه دیجیتال است. امروزه مشتریان، تمایل کمتری به حضور در شعب بانکی دارند و به دید آنها وسیله‌های ارتباطی همچون موبایل، همان بانک است. “نگاه بانک” تلاش دارد در این راستا به بانک یاری برساند. تحول معماری نرم‌افزاری بانک کارآفرین ازجمله اهداف دیگر ما خواهد بود در این تحول سرویس‌هایی که پیش از این اتمیک و خروجی مستقیم Core بودند به صورت کامپوزیت مختلف حسب نیاز مشتری در اختیار او قرار می‌گیرد.

Core در پروژه‌های ما در مرکز قرار می‌گیرد و سایر سرویس‌ها به صورت لایه‌ای دور آن ایجاد شوند. بدین ترتیب ما قادر به ارائه خدمات‌ یکپارچه خواهیم شد. بسیاری از مشتریان بانک کارآفرین حقوقی هستند و نسبت به نسل جوان سر وکار کمتری با فناوری‌های نوین بانکی دارند. از این رو ما در حال پیاده‌سازی راهکارهایی هستیم تا تمایل به استفاده از خدمات نوین را برای این بخش از مشتریان‌مان نیز افزایش دهیم.»
اکبری ادامه داد: « نگاه بانک وظیفه دارد تا Core بانک کارآفرین را ارتقا دهد. در واقع ارائه تمام خدمات حوزه فناوری اطلاعات بانک به ما محول شده است. البته به توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری نیز می‌پردازیم اما وظیفه اصلی این حوزه همانند تجهیز دستگاه‌های کارتخوان و خودپرداز به عهده نگاه پرداخت است و ما در صورت نیاز به توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری به این شرکت کمک می‌کنیم.»

 

برون‌سپاری توسعه راهکارهای نرم‌‌افزاری

او با تاکید بر اینکه نظارت بر حوزه فناوری اطلاعات وظیفه بانک است، افزود: «یکی از اقدامات مثبت بانک کارآفرین این است که وظیفه توسعه راهکارهای نرم‌‌افزاری خود را برون‌سپاری کرده است. Time to market این امر را بهتر توجیه می‌کند. بهتر است زیرمجموعه‌های بانک به فکر توسعه و خدمات نوین باشند تا مشتریان بیشتری جذب کنند و همواره عملکرد خود را بهبود ببخشند تا امتیاز ارائه سرویس‌های نوین را در قیاس با رقبایی که کار خود را خیلی پیشتر از این شروع کرده‌اند از دست ندهد.»

 

پروژه‌های هلدینگ فناوری نگاه

معاون بانکداری مدرن “نگاه بانک” در پایان با اشاره به پروژه‌های این شرکت، گفت: «درحال حاضر بخش زیادی از پروژه‌های بانک کارآفرین به این شرکت واگذار شده است. چندین پیشنهاد در حوزه بانکداری دیجیتال و ارتقای زیرساخت‌های نرم‌‌افزاری تهیه کرده‌ایم. امیدواریم با موافقت بانک بتوانیم سال آینده گام بزرگی را در این حوزه برداریم. نیروهای انسانی “نگاه بانک” نقش مهمی را در پیشبرد اهداف ایفا می‌کنند. تلاش می‌کنیم تا همواره فضایی را برای بروز ایده‌های جدید ایجاد کنیم.»