علیرضا بهمنی مدیرعامل حال حاضر شرکت «نگاه بانک» در هلدینگ فناوری نگاه است. او از سال 78 به عنوان برنامه‌نویس کار خود را در صدا و سیما آغاز کرد و در اوایل دهه هشتاد مدیر شبکه و زیرساخت شرکت تکتا شد. او در فاصله سال‌های 83 تا 86 مدیرعامل شرکت PROVA بود و از سال 86 تا 95 معاون زیرساخت و ارتباط و پشتیبانی شرکت کاسپین زیر مجموعه بانک پارسیان شد. علیرضا بهمنی، مدیرعاملی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش را در سال‌های 95 تا 98 در کارنامه خود دارد و از ابتدای سال 99 به مجموعه بانک کارآفرین پیویسته است. در این مصاحبه از ماموریت او در نگاه، پروژه‌های در دست انجام و جذابیت همکاری با نگاه پرسیدیم.

در مورد ماموریت شرکت “نگاه بانک” و حوزه کاری اش توضیح دهید.

شرکت “نگاه بانک” یکی از شرکت های هلدینگ فناوری نگاه است که ماموریتش بهبود و ساماندهی در لايه زیرساخت های فني و محصولات بانکی بانک کارآفرین است به عبارتی تمام امور مربوط به حوزه فناوری اطلاعات بانک کارآفرین به شرکت “نگاه بانک” واگذار شده است.

“هلدینگ فناوری نگاه”، پیمانکار بانک نیست، یکی از شرکت های بانک است و به صورت 100 درصدی به بانک تعلق دارد و از اینرو نوع عملکرد آن هم مانند یک شرکت پیمانکار نیست و واسپاری حوزه فناوری بانک به این هلدینگ به منظور تسهیل و ارتقاء در روند اجرایی امور و چابک تر، متنوع تر و به روزتر شدن خدمات فناوری در تمام حوزه ها بوده است. فعالیت های “هلدینگ فناوری نگاه” بسیار گسترده و متنوع هستند و از این میان، تامین و ارائه سرویس هایی که به طور مستقیم مورد نیاز بانک است بر عهده شرکت “نگاه بانک” می¬باشد، مواردی نظیر خدمات توسعه و نگهداری Core Banking، تامین، توسعه، نگهداری و پشتیبانی زیر ساخت¬های مورد نیاز (سخت افزاری – نرم افزاری – ارتباطی) و برنامه¬های کاربردی.

اولویت فعالیت‌های این شرکت کدامند؟ در حال حاضر چه پروژه‌هایی در دست انجام دارید؟

پروژه‌های در دست اقدام این شر کت بسیار زیاد است، اما مهمترین آن ها مربوط به توسعه و نگهداری Core بانک است. یک سری از اولویت‌ها نیز وجود دارد که اصطلاحا به آنها الزامات حاکمیتی گفته می شود و از طرف بانک مرکزی اعلام می شود که در دست توسعه و تامین هستند. از موارد دیگر می توان به نگهداری سخت افزاری کانال‌های ارتباطی، دیتا سنتر و زیرساخت‌های بانک اشاره کرد. در حوزه نرم افزارهای بانکی هم در حال حاضر در حدود27 سامانه در حال طراحی و پیاده سازی است که در زمینه‌های مختلف مانند پروژه خرید دین، تسهیلات، ارزی و… تعریف و عملیاتی شده اند. در بخش دیگر از فعالیت های توسعه ای روی ارائه گزارشات و هوش تجاری اقدامات خوبی صورت گرفته است که بر اساس آنها می توان پیش‌بینی هایی در زمینه شرایط مالی بانک، شرایط شعب بانک، وضعیت مشتریان و… صورت داد.

همچنان که گفتید شرکت “نگاه بانک”یکی از شرکت های هلدینگ فناوری نگاه است و ماموریتش ارائه سرویس به بانک کارآفرین است. آیا فقط به این دو ارایه خدمت می‌کند یا با سایر بانک ها و سازمان ها نیز کار می کند؟

در حال حاضر تمرکز شرکت “نگاه بانک” روی نیازهای خاص بانک در حوزه فناوری اطلاعات است چراکه در تمام سطوح از زیر ساخت گرفته تا سطح محصولات پروژه های باز متعددی وجود دارد که بایستی در اسرع وقت عملیاتی سازی بشوند به عبارتی اولویت فعلی شرکت “نگاه بانک” ساماندهی، بهبود و توسعه ارکان فناوری اطلاعات بانک کارآفرین است ولی در مقاطع بعدی حتما با شرکت ها و سازمان‌های دیگر همکاری خواهیم کرد، به عنوان مثال: در گام اول ارائه سرویس به هلدینگ مالی کارآفرین، بیمه یا لیزینگ، از اولویت هایمان خواهد بود که در آینده گسترش خواهد یافت. البته تمام این موارد به موازات ارائه سرویس و رفع نیازهای بانک کارآفرین به صورت کامل است.

چرا شرکت نگاه بانک؟ منظورم این است که ضرورت ایجاد این شرکت به رغم وجود شرکت های مشابه در این حوزه چیست؟ تفاوت نگاه بانک با آنها چیست؟

اکثر بانک ها به تجربه دریافتند که بخش فناوری در صورت مستقل شدن، بسیار بهتر و موفق تر عمل خواهد کرد. بانک کارآفرین هم با همین رویکرد به سمت استقلال واحد فناوری رفت. از سویی دیگر IT محور شدن بیشتر خدمات بانکی، ضرورت گسترش و توسعه این بخش را بیش از پیش روشن ساخته و موضوع بیماری کرونا هم در تسریع این امر نقش داشته است.
شرکت “نگاه بانک” تازه تاسیس است ولی کوله باری از تجربیات ارزشمند همکاران فناوری اطلاعات بانک کارآفرین و تجربه شرکت¬های مشابه را در اختیار دارد که باعث پیشرفت بهتر و سریعتر این مجموعه خواهد بود.

چالش‌های پیش روی شرکت نگاه بانک چیست؟

ما با دوچالش مهم روبرو هستیم. یکی از این چالش ها، چالش تغییر تکنولوژی است. متناسب با نیازهای جدید بانک و متناسب با رویکردهای توسعه ای گسترده بانک کارآفرین کل سیستم¬ها باید بروز شوند تا بستر را برای تحول آماده کنند و این چالش بزرگی است. چالش دیگر ما سرمایه انسانی است. در حال حاضر جذب و ایجاد شرایط برای پایبندی سرمایه انسانی به یک مجموعه بسیار سخت شده است. در این صنعت، مهمترین ابزار شما، سرمایه انسانی است که همواره متاثر از شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. بخشی از افراد با توجه به شرایط ارزی پیش آمده تمایل بیشتری برای کار با شرکت های خارجی و کسب درآمد ارزی دارند. از طرفی با توجه به اینکه شرکت های مرتبط با بازار سرمایه در این مدت جذب منابع و افزایش سرمایه بسیاری داشته اند و نیازمند گسترش حوزه فناوری هستند و طبعا بخشی از سرمایه های انسانی ارزرشمند را جذب خود کرده اند. بخشی از افراد متخصص هم در حال مهاجرت هستند. با این تفاسیر پیدا کردن افراد متخصص بسیار سخت شده است و ایجاد انگیزه برای جذب بسیار دشوار است و از این رو سرمایه انسانی یک از مهمترین چالش¬های ماست.

پیش بینی شما از آینده شرکت نگاه بانک چیست؟

من آینده بسیار روشنی را برای شرکت نگاه بانک پیش‌بینی می کنم و فکر می کنم پس از سپری شدن دوره گذار و تثبیت ساختارهای اجرایی و سازمانی، می توانیم به یکی از شرکت های مطرح صنعت فناوری بانکی تبدیل شویم و فکر می کنم این شرکت بتواند ارزش افزوده بسیار بالایی برای بانک کارآفرین و هلدینگ فناوری نگاه ایجاد کند.